En Rumänsk Prinsessas Nya Liv

Berättelsen om vår lilla Tyra, som föddes i Rumänien som gatuhund. Nu lever hon i trygghet i Sverige, och det här är hennes liv..

Specialsök Dag 1 & 2

Publicerad 2013-11-16 19:00:43 i Allmänt,

Igår började den efterlängtade kursen i specialsök, och det blev en lite tuff start för Tyra.
Hon kan ju verka ganska tuff och kaxig, men det är mycket som fortfarande är skrämmande och läskigt.
Som att stå på ett bord t ex.
Första momentet var nämligen att använda sökplattformen på ett bord, och hon vägrade klättra upp.
Hur mycket vi än försökte gick det inte, det var för konstigt och läskigt helt enkelt.
 
Imorse var vi tillbaka med nya tag, och nu fick vi tänka om lite och göra saker på hennes sätt istället.
Plattformen togs ner på golvet, och en av instruktörerna Lena, skötte plattformen medan jag satt bredvid Tyra.
Långsamt såg man hur hon började acceptera allt, och att hon faktiskt gillade det hon gjorde, det var ju riktigt roligt t o m!
 
Efter lunch körde vi vidare, men den här gången fick jag sköta plattformen själv medan Tyra stod på andra sidan med instruktör Bjornar vid sin sida som hjälp.
Då hände nåt, lilla tjejen visste precis hur hon skulle göra, och hon markerade jättetydligt några gånger!
Jag är så otroligt stolt över min lilla tjej, hon lär mej nya saker hela tiden och den här helgen är ett praktexempel på det!
 
Alla vovvar som går kursen med oss är helt otroliga, så himla duktiga!
Vi har två supersöta franska bulldogs i vår lilla grupp, och vilka duktiga tjejer det är! Dom som säger att "frallor" inte kan bli sökhundar har fel kan jag säga :)
 
Imorgon är det sista dagen på kursen, och det ska bli så himla roligt att få se Tyra arbeta igen!
 
Men nu sover vi ;)

Kommentarer

Postat av: Therese

Publicerad 2013-11-16 19:26:18

Underbar läsning!
Ni är superduktiga, båda två och det är en fröjd att se er arbeta!
Min förra hund var en omplaceringshund med starka rädslor och mycket stress - den hunden har gjort mig oerhört nyfiken på hundens beteende och lärt mig i stort sett allt jag kan om hundar.
Att ha en hund med särskilda behov gör en människa till en bättre hund-människa. Bara att tacka vovven för den finfina gåvan och bemöta den med den respekt hon förtjänar!
Vi ses imorrn!
Kram
/Therese och "frallan" Lydia =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Kontakt: [email protected]

DogBox 10% Rabatt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela