En Rumänsk Prinsessas Nya Liv

Berättelsen om vår lilla Tyra, som föddes i Rumänien som gatuhund. Nu lever hon i trygghet i Sverige, och det här är hennes liv..

Fördomar!

Publicerad 2013-11-21 20:35:49 i Allmänt,

Dom allra flesta som vi har träffat och har pratat med har varit väldigt positiva till Tyra, med hennes bakgrund och allt vad det kan innebära.
Men sen finns det ju också dom som har otroligt mycket fördomar, dels om blandrashundar i stort, men också "importerade" hundar.
Några hävdar att dom är så skadade mentalt så att dom är automatiskt farliga, kamphundar och mördarmaskiner, andra är av den bestämda åsikten att dom har så mycket sjukdomar som dom släpar med sej och smittar andra hundar.
En annan populär åsikt är att det finns så många svenska hundar som behöver hem, och att man är dum som inte väljer det i första hand.
 
Andra vågar inte säga nåt rakt ut, utan ryggar istället undan och tar bort sin hund från henne när dom får veta vart hon kommer från. Trots att" hon är så fin", som tydligen inte en rumänsk hund borde vara?
 
Tack och lov är det ju faktiskt vi som har valt vår hund, och för oss spelar det ingen roll vart hon kommer från. Det var just henne vi ville ha!
Hon är inte farlig, hon är ingen kamphund och definitivt ingen mördarmaskin, förutom för leksaker då ;)
Rabies har hon inte heller, alla hundar som adopteras från DogRescue (och andra organisationer) är kollade och vaccinerade för en rad olika sjukdomar i Rumänien innan dom ens får sätta en tass på svensk mark, och dessutom behöver man veterinärbesikta även i Sverige för att kunna försäkra hunden.
 
Hon är en hund som råkade bli född i Rumänien, that´s it!
 
Visst är hon farlig? ;)
 
 

Kommentarer

Postat av: Jobus

Publicerad 2013-11-21 20:48:54

Ush vad jobbigt att behöva höra sådana kommentarer (eller se typiska sådana blickar!). Jag har åsikter om blandraser och icke registrerade hundar just för att jag är emot sådan avel. Men jag tycker alltid det är lika fint och underbart när folk väljer att adoptera hemlösa djur! De förtjänar bra hem, trots sin orättvisa start i livet.
MVH

Postat av: Felicia

Publicerad 2013-11-21 21:48:52

När det gäller sjukdomar så är det inte bara fördomar tyvärr, import innebär en smittskyddsrisk.

Jag påstår absolut inte att Tyra är sjuk, de allra flesta gatuhundar som importeras är friska och blir underbara husdjur. Jag tycker också det är tråkigt att du har blivit bemött av en dålig attityd från folk som mött dig och din söta hund på grund av hennes ursprung.

Men alla sjukdomar visas inte på tester tyvärr och det finns flera exempel på otäcka sjukdomar som dykt upp i Sverige där källan varit just importhundar. Varken SVA, Jordbruksverket eller veterinärutbildningen på SLU rekommenderar import av hundar speciellt från en del länder. Jag hoppas jag inte gör någon upprörd men jag kände mig tvungen att delge vad jag lärt mig då det här är ett aktuellt ämne på veterinärutbildningen som jag går på. Man ska åtminstone vara medveten om det.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/undvikadoptionavgatuhundar.4.6223f767134a3048c1e80001886.html

Med vänliga hälsningar Felicia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Kontakt: [email protected]

DogBox 10% Rabatt

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela